Meander
log
Meander >

Meander Magazine >

Klassiekers >

 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Meander vergeleken met de Volkskrant
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=251
door Rob de Vos op 14-10-2004
Over de poëzierecensenten-poll zegt Droog:
"(De uitslag is geldiger dan die van het blad Literatuur) en even nietszeggend natuurlijk. De echte waarde van de poll is niet zozeer de uitslag als wel het het overzicht van poëzierecensenten. Voor het eerst werden die eens bijeen gezet, ongeacht voor welk medium ze schrijven. Wat poëziekritiek betreft, moet je bijvoorbeeld ook een internetblad als Meander serieus nemen. Yves Joris van Meander eindigde samen met Piet Gerbrandy op nummer één: Meander op gelijke hoogte als de Volkskrant."
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Bart Moeyaert, een schrijver om bewondering voor te koesteren
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=247
door Annette van den Bosch op 12-10-2004
Bart Moeyaert presenteerde vorige maand zijn nieuwe boek bij Querido: 'Dani Bennoni', met als subtitel Lang zal hij leven. De gasten voor deze presentatie werden ontvangen in de voormalige kleed- en doucheruimte van de Westergasfabriek in Amsterdam. Dit naar analogie met de sfeer in het boek, waarvan het belangrijkste fragment zich afspeelt in de kleedruimte van een voetbalvereniging, zo rond 1930. Ook de muziek was aan die tijd aangepast. Een drietal dames, onder begeleiding van een piano, zong chansons Duitse, Franse en Engelstalige chansons uit de jaren 30. Hanneke Groenteman interviewde Moeyaert. Wij, de gasten, hadden het idee getuige te zijn van een persoonlijk gesprek, een aparte ervaring. Doordat ze elkaar al langer kennen, werd het een bijzonder gesprek met inhoud.

  Annette van den Bosch had eerder een interview met Bart Moeyaert.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Een mogelijkheid die ik heb uitvergroot
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=243
door Annette van den Bosch op 09-10-2004
Je debuutbundel 'Vitrine' is zojuist uitgekomen.
Hoe voelt dat?

Verwarrend. Ik ben gewend projecten te organiseren en andersoortige boekjes uit te brengen waarbij ik zelf voor een heel groot deel in de hand heb hoe ik ze promoot. Dit is mijn eerste 'egoproduct' en nu is het afwachten. Enerzijds de vreemde ervaring dat ik ineens in de spotlights sta en over mijn eigen werk zit te vertellen bij de radio en dergelijke, anderzijds een soort gat dat normaal gesproken gevuld wordt met 'nuttiger' zaken. Ik ben nu een roman aan het afronden en aan het optreden, dat is het wel zo'n beetje en mijn arbeidsmoraal zegt me dat ik niet genoeg doe als ik me niet een slag in de rondte werk, terwijl ik ook weet dat concentratie juist tijd en rust vergt.
Ook een vreemde ervaring is dat mensen iets van je werk vinden.

  www.vrouwkje.com
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Astrid Lampe
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=241
door Yves Joris op 08-10-2004



aan de manier waarop mijn tas lag
    kon ik zien dat ik zo'n kutje was:              rumspringa

slingerend over het zonat nog.gekuiste promenadedek
de tering naar de nering- bóft maar
(zo'n stoel in alle standen)

gratuit aan de voet van dit
spookachtig.aandoende guanofabriekje:
anna karenina
                      in betekenisvol handelen
                      in genuanceerde blanken:      Purser! one...

(trekt subtiel alle aandacht hier)                   Superbock

het winbare
het mofje van anna



   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Van doodskist tot Pegasus
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=238
door Annette van den Bosch op 07-10-2004
Hoe vier dichters zich onderscheiden en toch bij elkaar in een reeks passen.
Tijdens de presentatie van de Windroosreeks in het Letterkundig Museum waren er inleidingen en plichtplegingen. Korteweg van het Letterkundig museum wees op de overeenkomst met de Sandwichreeks waar Komrij zich als Dichter des Vaderlands achter op stelt. Geïnteresseerden moeten vooral het verslag in Rottend Staal Online, nieuwsberichten september, lezen.
Maar. Zelfs en juist waren de vier dichters uit de eerste nieuwe reeks aanwezig in het Letterkundig museum en daar gaat het om. Catharina Blauwendraad sprak haar dank uit aan de uitgever. Opvallend vond ze dat hij haar benaderde. 'Heerlijk om niet altijd zelf briefjes te moeten schrijven.' Ze bestempelde dit als een ongebruikelijk, maar plezierig, gevoel voor een debutant, die meestal slechts enkele afwijzende woorden in een kort briefje krijgt toegevoegd. In haar geval luidden die woorden 'uw poëzie kan niet meer sinds de Vijftigers'. 'Nou, dat zullen we dan wel eens zien', leek ze in haar voordracht over Pegasus en de Muzen te willen vertellen. Haar brug over de geslagen gaten heeft ze stevig gebouwd. Zij debuteert met de bundel 'Niet ik beheers de taal'. In 2003 kwam haar vertaling uit van Pablo Neruda 'Honderd liefdessonnetten'.
Eva Cox koos voor haar lievere gedichten, [...]
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Zo langzamerhand volwassen
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=235
door Rob de Vos op 07-10-2004
Wat voor nieuwe ontwikkelingen zie jij op dit moment plaatsvinden in de podiumpoëzie?
Sven Ariaans: Ik zie een paar dingen. Ten eerste dat de podiumpoëzie zo langzamerhand volwassen geworden is. Podiumdichters van het eerste uur, zoals Erik-Jan Harmens en Tjitske Jansen, hebben bij gerespecteerde uitgeverijen bundels gepubliceerd die door zowel recensenten als het publiek goed zijn ontvangen. Tegelijkertijd schieten nieuwe slampodia als paddestoelen uit de grond en is de aanwas van nieuw talent groter dan ooit. Vroeger kwam je in het slamcircuit telkens dezelfde dichters tegen. Op zich is dat gezellig. Je leert elkaar kennen en met sommigen raak je ook daadwerkelijk bevriend. Het had echter ook een nadeel om telkens weer met elkaar op te treden. Ik ben zo'n dichter die, net als veel podiumdichters van de "oude garde", erg lang doet over het schrijven van een nieuw gedicht en daarbij heb ik ook nog eens de neiging om tijdens "belangrijke" optredens te vertrouwen op mijn greatest hits, met als gevolg dat ik me soms doodschaamde [...]
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Eerste GrondTonen avontuurlijk van start!
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=232
door Annette van den Bosch op 05-10-2004
Op dinsdag 7 en woensdag 8 september jl. startte het Vlaamse Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam met het avondvullende programma GrondTonen. In GrondTonen wordt een podium geboden aan jonge Vlaamse en Nederlandse makers en uitvoerders van poëzie, dans, theater, film en wat dies meer zij. Tijdens de bijeenkomst worden diverse originele en lekkere hapjes en drankjes geserveerd op de ronde tafels waaraan de bezoekers gezellig kunnen zitten.

Tijdens GrondTonen 1 was de programmering heel divers. Er was een solodans van Haider Al Timimi, een voorproefje van een theatertekst van De Queeste en een bijzonder verrassende en komische tekenfilm van Jonas Geirnaert. Daarna volgde aan de hand van filmfragmenten een oproep van Sven Jense om eens stil te staan bij de verschillen tussen de opvoeding en daaruit voortvloeiende levensopvatting en uitdraging van de Dalai Lama en Abou Jahjah. Maar het meest werd ik gegrepen door de voordracht van David van Reybrouck over zijn fietstocht langs het bekende, zware – want kasseien – fietstraject Parijs-Roubaix. Van deze tocht maakte hij een reisverslag en Stephan Vanfleteren verzorgde daarbij schitterende zwart-wit foto’s van het Vlaamse land in al zijn bonkige hoekigheid. Het Permeke-landschap bij uitstek. Van Reybrouck bracht zelfs niet-fietsers in de stemming en wist de luisteraars te boeien met zijn lange brief gericht aan de onbetwiste keizer op de fiets, Johan Museeuw. De zadelpijn werd bijna voelbaar in de zaal van de Brakke Grond.
David van Reybrouck won op 9 september de Taalunie Toneelschrijfprijs 2004 ter waarde van 10.000 euro voor de theatertekst 'Die Siel van die Mier' , de voorstelling die hij samen met Josse de Pauw en het muziekgezelschap Lod maakte. Deze voorstelling is losjes gebaseerd op zijn roman 'De Plaag, het stille knagen van schrijvers, termieten en Zuid-Afrika'.

Voor de eerstvolgende voorstelling zijn onder meer aangekondigd: een dansvoorstelling door twee Laura’s en Victoria, de romancier/dichter Jeroen Theunissen leest gedichten en een monoloog van Maarten Westra Hoekzema.
GrondTonen 2 is gepland op woensdag 13 oktober 2004 om 20.00. Volgende GrondTonen op 15 december, 19 januari en 27 april.

Locatie: Brakke Grond, Nes 45, 1012 KD Amsterdam
Prijs: 10 euro (incl. hapjes en drankjes)
Aanvang: 20.00 uur
Reserveren: 020 626 68 66 of www.indenes.nl

  www.brakkegrond.nl
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Feest
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=230
door Rob de Vos op 24-09-2004
Meander is een literaire site op internet, die sinds 1995 bestaat. Naast de site is er sinds 1998 een gratis "tijdschrift", dat via e-mail elke veertien dagen wordt verzonden aan ruim 5000 abonnees. Zondag verschijnt aflevering 250 van dit literaire magazine; een gebeurtenis om even bij stil te staan. De redactie dankt bij deze allen die aan Meander hebben bijgedragen. Met gedichten, verhalen, artikelen, recensies en andere teksten. Met morele of financiële steun.

Komt er een feestje met toespraken, hapjes en drank? Nee. Meander wordt gemaakt door vrijwilligers die verspreid over Nederland en België wonen. Van een echt feest zal het niet komen, maar gelukwensen zijn natuurlijk welkom (bijvoorbeeld als commentaar op deze bijdrage).

Voor de lezers organiseren wij van 24 september tot 31 oktober een gedichtenwedstrijd met als onderwerp 'Feest'. Men doet aan deze wedstrijd mee door op meander.italics.net/feest een Nederlandstalig gedicht in te vullen, dat men zelf heeft geschreven. Het mag nog niet eerder zijn gepubliceerd (ook niet op internet). Het gedicht mag maximaal veertien regels lang zijn (exclusief titel en witregels). Hoofdprijs: 50 euro aan boekenbonnen. Twee troostprijzen van 25 euro aan boekenbonnen. Alle drie de prijswinnaars krijgen bovendien twee flessen wijn, beschikbaar gesteld door www.grooteiland.nl.
Zie voor de verdere gang van zaken hier.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Een reden van bestaan
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=226
door Rob de Vos op 16-09-2004
DGR is natuurlijk geen copie van Meander. Het is indertijd ontstaan uit het enthousiasme van een aantal bezoekers van Schrijf.Net (toen nog 'De Salon') met het eenvoudige idee om (door de redactie als kwalitatief sterk beoordeeld) werk van onbekende auteurs tussen werk van bekende auteurs te zetten en het daarmee 'uit te lichten'. Uit liefde voor de literatuur en zonder verdere pretenties. Die invalshoek heeft DGR nog steeds. In de vijf jaar dat DGR bestaat zitten pieken en dalen, die vooral te maken hebben met gebrek aan tijd en soms ook aan enthousiasme van de redacteurs (en dat ook in samenhang trouwens). Momenteel hebben we een sterke en enthousiaste redactie en ben ik een aantal dingen (kopij-beheer bijvoorbeeld) zodanig aan het automatiseren dat er maximaal tijd overblijft voor inhoud van de inzendingen.


  www.degekooideroos.nl
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
'Een energieke festivalsfeer'
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=223
door Annette van den Bosch op 07-09-2004
Bas Kwakman, de nieuwe directeur van Poetry, is tevreden. Poetry International (PI) heeft een goed festival gedraaid, met 500 bezoekers meer dan vorig jaar, een wereldkampioenschap slammen, een internationale dichtersbezetting met als hoogtepunt een optreden van de Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog en met meer contact tussen publiek en dichters dan ooit tevoren. Bovendien kon het publiek kennismaken met 'Poetry International Web', de dichterssite die door de redacteuren uit diverse landen wordt beheerd. Zij waren aanwezig om persoonlijk toelichting te geven. Een gevarieerd en levendig festival.

Blijft er nog iets te wensen over?
'Nou, van alles. Bijvoorbeeld zou ik de website van Poetry International op de schop willen nemen. Een goed voorbeeld is de site www.poetryinternational.org van de stichting 'Poetry International Web' die door de diverse landen wordt gevuld en beheerd. Een prachtige en informatieve site, waar wij veel van kunnen leren.'

Ik dacht dat het Web en PI bij elkaar hoorden. Hoe zit dat?
'Nee, dat is niet het geval. 'Poetry International web' is een zelfstandig project, waarvan de centrale redactie bij ons op kantoor zetelt. De site wordt gevuld door zo'n zeventien landen. In Nederland doet het Literair Productiefonds dat. Thomas Möhlmann is daarin de belangrijkste man. Het zou ook niet goed zijn als wij zelf de poëzie uitzochten die op het Web kwam; de webredacteuren doen dat zelf en geven ons suggesties. Ook De Poëzieclub, die onder andere Awater uitgeeft, is voortgekomen uit Poetry International, maar is nu een onafhankelijke stichting. Gelukkig is er tussen die verschillende groepen een goede samenwerking.'

Oké, dat begrijp ik. Heb je nog verdere aandachtspunten?
'Daarnaast heb ik wensen over een nog directere band tussen dichters en publiek. Maar het allerbelangrijkste is: naamsbekendheid. Dus meer en opvallender in de stad en het land aanwezig zijn. We gaan daar een goed concept voor uitwerken voor het komend jaar. We willen de mensen bereiken die wel aangeven geïnteresseerd te zijn, maar toch de drempel dit jaar niet overgestapt zijn. Uit de enquête die we dit jaar hielden, als een nulmeting voor de belangstelling en de kwaliteitsbeleving, blijkt dat dit een grote groep is.'
'Er waren al activiteiten op dit gebied op verschillende locaties in Rotterdam dit jaar. In musea, de bibliotheek en de boekhandel stonden boxen waarin de museumgasten op videoscherm konden zien wie er op het festival kwamen en hoe het er aan toeging. Dit om duidelijk te maken dat het voor publiek niet moeilijk is zich tussen de dichters thuis te voelen. Natuurlijk is er een internationale sfeer en zijn er dichters uit diverse landen, maar al het werk dat ten gehore wordt gebracht is ook in het Nederlands vertaald en op videoschermen mee te lezen tijdens de voordracht. Om het publiek meer te betrekken bij het festivalgevoel was er ruim gelegenheid om vragen te stellen aan de dichters en webredacteurs in de foyer. Een geslaagd experiment, dat volgend jaar zeker uitgebreid zal worden.'

Wat was voor jou persoonlijk het beste dit festival?
'Dat ik zelf tijdens de lezingen ontdekkingen deed, poëzie ontdekte die ik wel op papier had gelezen, maar die bij de voordracht zo veel meer werd. Bovendien was er dit jaar een erg goede festivalsfeer door het contact tussen dichters, webredacteuren en publiek. In die enthousiaste, energieke sfeer konden we zelfs al tijdens het festival plannen maken voor volgend jaar, dus dat belooft wat!'

  Poetry International
   
 
 
< vorige pagina   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22    volgende pagina >