Meander
log
Meander >

Meander Magazine >

Klassiekers >

 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Leuke vakantiewoninkjes
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=135
door Rob de Vos op 12-05-2004
[fragment van de recensie door Joris Lenstra]
Hier is geen dichter aan het woord die zich rekenschap geeft van zijn wanhoop, maar een dilettant die leuke vakantiewoninkjes bouwt, in afwachting van de aanstormende vergankelijkheid; niet wetende dat de vergankelijkheid juist onvermijdelijk traag verloopt, en zich niet ophoudt in de harten van jonge mensen maar in verzorgingstehuizen. Maar een jeugdig elan heeft niet echt het geduld om op de vergankelijkheid te wachten.

Er stormt nog meer in zijn bundel. Alsof er een zeng door zijn regels heen ging, leunen bij hem de zinnen op de voorafgaande:

Slaven met goudmijnen
in de mond wierpen schenkels
onze dorpen in vermengden gordeldieren brandden
onze harems af
slaakten
Het offer aan de nieuwe onmacht
Het offer aan de nieuwe ophef

(Uit: 'Naakt op perron nul')


Lees de hele hele recensie.

['zeng' is zeemanstaal voor een plotselinge en kortstondige verheffing van de heersende wind]
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Hij blies warm en koud
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=132
door Tine Moniek op 10-05-2004
Philip, je moet vast een gelukkig dichter zijn: debuteren in november 2002 met de ruggensteun van Gerrit Komrij, het samenstellen van een succesvolle bloemlezing met 'Antwerpse' gedichten, opgenomen worden in dť poŽziebijbel met drie gedichten en nu op 14 mei wordt je nieuwe dichtbundel 'Inbreng nihil' voorgesteld aan het publiek...
Mijn debuutbundel was er hoe dan ook gekomen. Ik had daarover een mondeling akkoord met Uitgeverij 521, maar doordat ik de keuze van Komrij was om de Sandwich-reeks te openen, kwam de bundel er vier maanden eerder dan gepland. Ik vond het een hele eer. Plots was er iemand met autoriteit, en niet zomaar de eerste de beste, die openlijk en welgemeend liet blijken dat hij van mijn poŽzie hield. Daar groeit een mens van. Het feit dat ik een uitgever had gevonden die met mij nog meer boeken wilde maken, maakte me immens gelukkig. Net na het verschijnen van 'Niets met jou' dacht ik al aan mijn tweede bundel, deze dus, zoals ik nu al denk aan de opvolger van 'Inbreng nihil'. Het samenstellen van die stadsbloemlezing over Antwerpen vond ik bijzonder boeiend. Ik kan me heel hard in iets vastbijten en te werk gaan als een heuse researcher. Ik hoop in de toekomst nog bloemlezingen te mogen samenstellen, maar dan moet ik daartoe wel opdrachten krijgen.


lees het hele interview

  Auteurspagina Philip Hoorne
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Jong en toch dichter
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=130
door Rob de Vos op 08-05-2004
De eerste ronde van 'Allesbehalve de liefde' is afgelopen. De jury van deze poŽziewedstrijd voor jongeren van 16 t/m 29 jaar koos uit de 218 geldige inzendingen de 18 beste gedichten. De auteurs van deze gedichten moeten in de tweede ronde, die tot 8 juni duurt, nog eens twee gedichten inleveren willen ze een kans maken op de prijs. Daarna bepaalt een jury, bijgestaan door de lezers van Meander, wie de eerste, tweede en derde prijs krijgen in deze Meanderwedstrijd.
Alle 218 inzendingen kunt u hier lezen. De 18 winnende gedichten staan hier en alle informatie over de wedstrijd daar.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Wat meer Hafiz zou niet misstaan
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=128
door Rob de Vos op 07-05-2004
Milla van der Have eindigt haar recensie als volgt:

In Vrij Nederland's Republiek der letteren van 31 januari 2004, gewijd aan het integratiedebat, stelt Afshin Ellian: 'Een echte schrijver verraadt het eerstgeboorterecht van zijn hersenen niet'. Men kan Stitou zeker nageven dat hij dat niet heeft gedaan; zijn poŽzie is in geen enkel opzicht onderdanig aan de actualiteit. Hafid Bouazza zegt in hetzelfde artikel echter ook: 'Op het moment dat een van ons in het Nederlands gaat schijven, brengt hij zijn cultuur mee.' Het is jammer dat Stitou dat in Varkensroze ansichten niet wat meer heeft gedaan, niet noodzakelijkerwijs qua inhoud, maar wel wat betreft taalgebruik. Het is allemaal zo prozaÔsch en eenvoudig van toon. Wat meer Hafiz zou in de moderne Nederlandse poŽzie niet misstaan. Stitou's gedichten zijn weliswaar niet onderdanig aan de actualiteit, maar evenmin aan de eeuwigheid en dat is jammer.


Lees de hele recensie.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Redactievergadering
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=126
door Rob de Vos op 03-05-2004
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Afkeurende e-mails van schoolfrikken
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=124
door Rob de Vos op 01-05-2004
Allereerst: wil je de volgende vijf zinnen aanvullen? Daarna heb ik nog twee andere vragen.

1. Als kind las ik van alles dat ik te pakken kon krijgen, maar vooral de boeken van Karl May (de serie over de Balkan en ArabiŽ).
2. De westerse cultuur is mij ten dele dierbaar vanwege de VerlichtingsideeŽn waarop universele mensenrechten en vrijheden zijn gebaseerd, maar ik heb er ook bedenkingen bij, omdat zij leidt tot uitwassen als nationalisme en een onbegrensd materialisme.
3. Als staatssecretaris of minister van cultuur zou ik in het algemeen veel meer geld uittrekken voor letteren - altijd een onderbedeelde sector - en dat geld zou ik grotendeels ten goede laten komen aan een veel ruimere subsidiering van literaire tijdschriften. Overigens dient cultuur een minister te hebben en geen staatssecretaris.
4. Sterk overschat: Louis Couperus / Zwaar onderschat: Max Niematz
5. Adembenemend: de poŽzie van John Burnside / Slaapverwekkend: de laatste roman van J.J. Voskuil (in tegenstelling tot 'Het Bureau')


Samen met Stella Timonidou vertaal je poŽzie uit het Nieuwgrieks. Zijn er interessante ontwikkelingen in de Griekse poŽzie? Is die poŽzie wellicht boeiender dan de Nederlandse poŽzie op dit moment?
Een vraag waarop geen eenvoudig antwoord mogelijk is. In het algemeen leeft poŽzie meer in Griekenland, heb ik de indruk. Men heeft er in ieder geval meer respect voor dichters dan in Nederland. De Nederlandse poŽzie is niet meer of minder boeiend dan de Griekse, maar, ook weer heel in het algemeen gesproken, anders van aard. Waar bij ons een bijwoord of bijvoeglijk naamwoord haast taboe begint te worden, je zou zeggen: hier wordt een calvinistisch aandoende soberheid gepropageerd (en o wee als je je er niet aan houdt, dan krijg je afkeurende e-mails van schoolfrikken), daar is de Griekse poŽzie vaak veel barokker en daardoor ook vaak beeldender. Je zou de Nederlandse en Griekse poŽzie misschien wel min of meer complementair kunnen noemen.


††††††††††† ††††††††††††† De dinosauriŽrs

Om ons heen alleen nog maar ijzer en beton, die
blootgelegde botten van de geest. Alles wat glinsterde
heb ik door de poorten van de steden zien vertrekken -
een stroom vluchtelingen. En ik heb mijn idee
van liefde zien wegzinken in een zee van bloed.
Ik ontdekte dat ik tevergeefs op mijn trommel sloeg
en dat het gesprek als wind tegen de wind was.
De straatnaamborden in de steden:
'Weg naar Verwoesting!' Kudden monsters
trekken over de aarde, wapens nemen de plaats
in van de wil der volkeren, dwingen
dichters te zwijgen, schuiven de filosofen terzijde.
De nieuwe dinosauriŽrs zetten de mens af, zij volgen hem op
zoals hij hen op onze planeet ooit zelf opvolgde.
Maar in ons moet op zijn minst nog wel ťťn
druppel licht over zijn van de prachtige morgen
die geschapen werd door de dromen van heiligen. En toch,
God kan alles vergeven
behalve de teloorgang van een dichter
die zich zou neerleggen bij zijn lot.
††††††††††††† ††††††††††††† ††††††††††††††††††††††† Laat de zon niet zien
dat zijn laatste wacht de wapens overgeeft.


Nikiforos Vrettakos

Vertaling: Kees Klok & Stella Timonidou
Uit: I THEA TOU KOSMOU (Het uitzicht van de wereld), opgenomen in TA PIŌMATA (Verzamelde gedichten), deel 2, Athene 1984.
Nikiforos Vrettakos (1912-1991) wordt beschouwd als een der belangrijkste Griekse dichters van de 20e eeuw.


Je vertaalde werk van Moniza Alvi. Wat trekt je aan in haar werk? Heel in het kort: de verfijndheid van haar poŽzie, de unieke symbiose van westerse en oosterse elementen (zij is wel nadrukkelijk een Engelse dichteres - geboren in Pakistan, opgegroeid in Engeland, maar weet het oosten op een prachtige manier in dat Engelse in te vlechten), haar spelen met het surrealisme, de kleur van haar gedichten.


††††† ††Dochter van het eiland

Rustig speelt ze op het eiland,
bang de kleintjes wakker te maken.
Een eeuw terug was ze zelf een peuter -

nu is ze ouder dan haar ouders.
Zij kijken samen met haar uit naar het teken -
het licht dat opflitst tussen de bomen.

Zodra de zee weet heeft van haar naam
zal ze stiekem verdwijnen
op een vlot overladen met alles

dat ze ooit nodig denkt te hebben,
met het zeil stevig vastgesjord
aan de mast van haar jeugd.


Moniza Alvi

Vertaling: Kees Klok
Uit: Souls, Tarset 2002
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Na de planken in een boek
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=122
door Rob de Vos op 29-04-2004
Rob de Vos stelde Chrťtien Breukers een paar vragen.

Gaat het (ook in deze reeks) om debuterende dichters?
Ja. De eerste reeks van vier bundels, die in september verschijnt, biedt ruimte aan vier debutanten. Daarna nodigen we af en toe dichters uit die elders hebben gepubliceerd en die wellicht een 'doorstart' willen maken, of die van uitgever willen wisselen.

Zijn het allemaal jongere dichters?
Nee, ik let niet op leeftijd. In de grondwet staat dat dat niet mag.

Is er sinds internet bestaat al niet een ander podium waarop dichters kunnen debuteren?
Jazeker, er zijn meerdere podia waarop dichters kunnen debuteren. Internetpagina's worden steeds belangrijker. Toch heb ik het idee dat het debuteren in boekvorm net iets hoger wordt aangeslagen (door dichters zelf) dan het debuteren op een internetpagina - hoe goed die pagina ook is. Veel informatie voor de nieuwe Windroosreeks heb ik trouwens via internet verzameld, dus het is goed dat er zoveel informatieve poŽziesites zijn (Meander en Epibreren, dat zijn wel de belangrijkste).

Over podia gesproken: debuteren de meeste dichters tegenwoordig niet als podiumkunstenaar?
Dat is misschien wel zo. Maar als je een tijdje bij een tijdschrift of een uitgeverij werkt (heb ik allebei gedaan), merk je dat alle (podium)dichters na hun debuut op de planken ook willen debuteren in boekvorm.

Erger nog: is er tegenwoordig niet te veel aandacht voor poŽzie via grote en kleinere manifestaties, verkiezingen van DDV's, poŽziedagen, internet, 'Nachtlicht', de 'PoŽzieclub', enz.?
Er kan niet genoeg aandacht zijn voor poŽzie. Niemand vraagt zich, om een tegenvoorbeeld te noemen, ooit eens af of de aandacht voor verhalend proza zo langzamerhand niet de spuigaten uitloopt. De Librisprijs, al die andere prijzen, iedere week die katernen vol met recensies over alweer een lading romans, tv-programma's over schrijvers van verhalend proza, enzoverder.

De bundels worden als pakket verkocht voor twintig euro, per stuk kosten ze 5,95 euro. Twintig euro voor vier bundels is wel goedkoop. Worden het kleine boekjes? Hoeveel pagina's? Worden de dichters betaald voor hun werk?
Het worden bundels van 32 pagina's, op 'gewoon' formaat. De dichters ontvangen royalties. Wat betaalt Meander voor de opname van een gedicht?

Niets. Maar onze lezers hoeven ons niets te betalen, dus dat houdt elkaar in evenwicht. Misschien dat we auteurs nog eens gaan betalen als we geld genoeg binnen krijgen van donateurs of via advertenties. Volgende vraag: Wie maakt uit welke dichters in de reeks zullen worden opgenomen? Wat zijn de criteria?
Dat maak ik uit, in samenspraak met uitgeverij Holland. Het enige criterium: het moeten goede gedichten zijn; ik trek me, net als Ad den Besten, niks aan van programma's of stromingen. Hermetische dichters, podiumdichters, anekdotische dichters - het zijn allemaal onzinnige etiketten. We bieden ruimte aan goede poŽzie. Als de namen van de dichters uit de eerste reeks bekend worden gemaakt, zul je zien dat er van alles wat tussen zit - voor elk wat wils ;).

Er is een comitť van aanbeveling met daarin onder andere Ad den Besten, Remco Campert, Bart FM Droog en Jeltje van Nieuwenhoven. Simon Vinkenoog is beschermheer van de nieuwe reeks. Wat is de functie van dat comitť? Waarom is er geen redacteur van Meander (het Nederlandstalige literaire magazine met de grootste verspreiding) uitgenodigd in dat comitť? Ik ken iemand die daar prima geschikt voor is en dan heb ik het niet over mijzelf.
In het Comitť van Aanbeveling zitten mensen die kennis hebben genomen van de doelstellingen van de redactie en die bereid zijn om daar hun (goede) naam aan te verbinden. Die mensen zijn deels door Holland en deels door mij benaderd. Er zit niemand van Meander in het comitť omdat Holland en ik er niet aan hebben gedacht om iemand van Meander te vragen. Volgende keer zal ik zeker aan jullie denken. Wie had je op het oog?

Joop Leibbrand. Of hij dat zou willen doen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het iemand is met een groot hart vůůr en veel verstand van poŽzie.
Tenslotte: Binnenkort wordt bekend gemaakt welke dichters zijn opgenomen in de eerste reeks. Zitten er in de eerste reeks dichters die ook ooit in Meander hebben gepubliceerd?

Ik heb ťťn dichter 'gevonden' via Meander. Hij of zij heeft nog geen beslissing genomen. Ik 'volg' nog meer Meanderdichters. Ze zijn bij deze gewaarschuwd.

Ik ben benieuwd. Bedankt voor je antwoorden en ik wens je veel plezier en succes met de reeks.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Het iets keuriger opgevoede zusje van de muziek
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=119
door Rob de Vos op 22-04-2004
[citaat uit de recensie van Joris Lenstra]:
De schrijfstijl van Beurskens laat zich het beste omschrijven als bouwen. Taal bestaat voor hem uit bouwstenen, en de essentiŽle bouwstenen van zijn gedichten zijn enerzijds het woord als beeld en anderzijds de woordengroep als betekeniseenheid. Zo merk je tijdens het lezen van zijn gedichten dat zijn zinnen opgedeeld zijn in blokken. Ieder blok vormt zijn eigen betekeniseenheid. Vaak bevat zo'n blok een bepaald beeld of beweging. Hij bakent deze zowel ritmisch als typografisch af. De blokken stapelt hij vervolgens op elkaar en zulke opeenvolgingen van beelden en bewegingen vormen dan uiteindelijk het gedicht. Vergelijk het met een schilder die met iedere penseelstreek een bepaalde kleur toevoegt aan zijn canvas. Een schilder is niet in staat om weg te halen, alleen maar om toe voegen en zo laag op laag te zetten. Een mooi voorbeeld van dit bouwen zijn de volgende strofen uit het gedicht 'Kienholz':

Het bos tikt. Er glanst een druppel aan een naald.
Een dansvlieg verlaat de onderzijde van een blad.
Weldra spant een spin de randdraad voor een rad.

We noemen het geen vergrijp als zwijgend de lijster
een der alom verschenen slakken pakt en hoorbaar
verderop de omgang kraakt. Met een sprong schudt
het paard in de natte wei zich af. In ieder bos werd iets

voltrokken alsook erbuiten...

  lees de hele recensie
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Het moet gonzen in Rotterdam
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=117
door Annette van den Bosch op 21-04-2004
Rotterdam heeft twee belangrijke internationale festivals en dat moet bekend worden. Er is voorheen te veel naar binnen gekeken, en niet naar buiten. In de RET trams en op de vuilniswagens stonden bijvoorbeeld gedichten, maar alleen die in de trams hadden een duidelijk PI logo; de vuilniswagens hadden dat logo niet, zodat het dus onduidelijk was dat het een PI activiteit betrof. Buitenlanders dachten dat de vuilophaaldienst een ludieke actie had gestart.

Lees het hele interview op onze site.
   
 
 
  Publiceer je gedicht in Meander en bereik duizenden lezers
 
Het Groot Beschrijf
alle bijdragen
reageer!
directe link voor dit item:
meandermagazine.net/l/?txt=115
door Tine Moniek op 20-04-2004
Nederlandstalige schrijvers voeren het hoogste woord, naast een mooie selectie anderstalige auteurs. Ze bevinden zich in goed gezelschap van artiesten van allerlei slag als muzikanten, acteurs en literaire vertalers.

Op talrijke plekken in de stad Ė bekend ůf verborgen Ė zal de literatuur present zijn: niet enkel in de klassieke theater- of concertzalen van Brussel maar ook in bijvoorbeeld het Justitiepaleis, de bouwwerf van literatuurhuis Passa Porta, de kanaalboot Mozart, het Klein Kasteeltje, het Stadhuis en cafť Monk.

De vierde editie op 20 en 21 april 2002 lokte ongeveer zevenduizend literatuurliefhebbers naar de hoofdstad. Net als tijdens de vorige aflevering zal Het Groot Beschrijf nu ook weer van start gaan op zaterdagavond, met een jong programma in de Beursschouwburg onder de noemer 'Influenza'. Zondag blijft de literaire hoogdag, met een luxueus meerkeuzemenu en een aanlokkelijk parcours.

De organisatie is in handen van Het Groot Beschrijf. Op de website is het volledige programma terug te vinden.
   
 
 
< vorige pagina   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22    volgende pagina >