Wordt deze mail niet goed weergegeven? Klik dan hier!

Abonneren, opzeggen, wijzigen, schrijven, meewerken,
reageren, vragen, steunen of adverteren? Zie colofon.
Meander

Aflevering 548 * 8 oktober 2017
http://meandermagazine.net * http://ezine.meandermagazine.net Steun Meander
Barney Agerbeek       Anneke Wasscher      Martin Beversluis      Recensies      Colofon      
Barney Agerbeek

Verticaal horizontaal

Elke vroege ochtend stond ik op
vol vette plannen voor de top
van stropdas tot schoenen retestrak
met de kop op. Leve de verticaliteit

Nu groeit afstand tot materie met de dag
en laten sterren een voor een los
Elementaire gedachten vragen om antwoord
Ik verwelkom de naakte veertjes van horizontaliteit

Stap voor stap komen lijnen samen
Het laatste kruis ontstaat

Vertrouwde woorden

Van tijd tot tijd verschijn je
plotseling. Dan sta je naast me
Dan leef ik op
We praten zonder de woorden te wegen

Op zo’n moment komt
alles in één tel samen
De gesprekken gaan over
verleden, heden, toekomst
van een parallelle wereld

Soms is een treffen zo helder
dat ik je aan kan raken
dat ik je handen voor de duur
stevig vast kan houden

Buiten het gezichtsveld van het heden
deinen flarden om me heen
Vertrouwde woorden wil ik horen
Niet als echo van het verleden
maar als het begin
van wat ik me voor zal nemen

Vingerafdruk

Elke reactie op

wat hij voordeed:
Aylan Kurdi

of

wat hij nadeed:
Ai Weiwei

is een vingerafdruk



 
Uit het interview van Yvonne Broekmans met Barney Agerbeek: Indonesië zit in mijn bloedbaan, omdat ik er geboren ben en lang heb gewoond en gewerkt.   *   Ik beschouw het als een ongekende rijkdom om in één leven drie culturen te mogen ervaren. Een voorbeeld uit de keuken: ik hou van erwtensoep met rijst en sambal, gelardeerd met een strooisel van abon sapi.   *   Ik ben vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk. Eerst als taal- en jobcoach en momenteel als maatschappelijk begeleider van een jong Syrisch echtpaar met baby. Engagement zie ik als een opdracht.   *   Als ik kan kiezen dan ga ik voor ironie en de lichtheid van het bestaan. Je wordt al genoeg omringd door gewichtigdoenerij en egotripperij.   *   De regel ‘We praten zonder de woorden te wegen’ gaat over het vrijuit kunnen praten met elkaar, dus niet over poëzie, waar elk woord telt.   *   Proza schrijven betekent voor mij hard werken en construeren, maar dan komt er ook iets. Poëzie moet me overkomen. Dat kan ik niet afdwingen.
lees het interview
 
Barney Agerbeek       Anneke Wasscher      Martin Beversluis      Recensies      Colofon      
Anneke Wasscher

onze herfsttuin

er spookt een herfstwind in de kruin
van onze boom, daar zucht het blad

de schutting is wat scheefgezakt door
klimop die vaak net als ik veel ruimte
nam en verder ging, te ver misschien
toch heb jij nooit een tak gesnoeid

er is niets jong gebleven op ons erf
de verf laat los en bladdert af en ik
ben niet in staat iets vast te houden

jouw armen blijven naar me reiken

bevolkingsonderzoek

de bus is dichtbevolkt met vrouwen uit het dorp
hun leeftijd is al aan de meldingsplicht gewend

ze zoeken in de zakken van hun regenjas weer
naar die ene gladde pas die geldt als plaatsbewijs

de wachtstand is gewoon net als hun prietpraat
die de kou van dagelijkse zorg op afstand houdt

ze zitten naast elkaar als zusters in hun bange dagen
de handen vast aan tassen met een vage kleur

een enkeling wordt door de folderglans verleid
ze weet niet dat het om een dreigbrief gaat

het rode lampje speelt het spel van aan en uit en
achter elke witte deur wordt uit- en aangekleed

de borsten laten zelden meer hun zachtheid zien
ze zoeken de geborgenheid in vest of nette bloes

het sprak vanzelf

geluid was altijd zo gewoon
een krant die omgeslagen werd
de achterdeur die openging

hoe zij zich telkens weer vergist
en denkt dat ze zijn voetstap hoort
de klemtoon van aanwezigheid

soms zet ze toch twee borden neer
of legt zijn leesbril naast een boek
het sprak vanzelf dat hij er was



 
Uit het interview van Elly Woltjes met Anneke Wasscher: In de loop van de tijd heb ik ontdekt dat poëziebundels over het algemeen niet goed verkopen.   *   Het was niet moeilijk uit een paar honderd gedichten van een tiental jaren er ruim veertig te sorteren voor de bundel.   *   Mijn gedichten staan in meer dan zestig verzamelbundels.   *   Het thema ‘tijd’ heb ik als uitgangspunt gekozen. Dat is een bron van inspiratie.   *   Misschien ook omdat ik er regelmatig bij stil sta dat ik straks iemand ben die ‘voorbij’ zal zijn.   *   In mijn jeugd was ik al ernstig.   *   Het is waarschijnlijk de aard van het beestje, waardoor ik me focus op dingen als tekorten, aftakeling, verlies etc.   *   Het is met name het laatste jaar dat ik me afvraag of ik écht goed dichten kan.   *   Ik begon eisen aan mezelf te stellen die ik niet waar kon maken.
lees het interview
 
Barney Agerbeek       Anneke Wasscher      Martin Beversluis      Recensies      Colofon      
Martin Beversluis

Martin Beversluis (Vlaardingen, 1972) is slamdichter. Hij was tot 27 augustus jongstleden ook Stadsdichter van Tilburg. In het najaar van 2017 verschijnt een selectie uit stadsgedichten van hem bij uitgeverij Blikvorm.
 
Zwerver

Vanochtend stond ik op
als grote grijze zwerver
ik lag buiten het was niet
eens koud ik begreep de stad
en de mensen om mij heen al
heel lang niet meer mijn
eenzaamheid stonk naar
ongewassen kleding ik
werd gemeden op straat
ik zat onderuitgezakt
tegen de gevel van een
Jumbo en probeerde wat
te slapen tot de politie
me kwam manen weg te gaan

en zelfs op het Pater
Poelspleintje was ik
bij de kringloopwinkel
niet welkom het park
was tussen tien en acht
verboden gebied vannacht
sliep ik in als grote grijze
zwerver ik lag buiten bij een
parkeerplaats het was niet
eens koud het was niet eens
erg er gapen kloven in vele
hoofden ik kan net zolang
in en uitademen tot de stad
mij is vergeten en zo zou ik
kunnen overleven.

Tijd

Dat hij daar niet van hield
hij stribbelde tegen dus je
paste steeds grover geweld
toe eerst alleen in woorden
hij werd kleiner en kleiner
tot hij een ding was

je pakt het op zet het op
tafel je wilt zelf zien hoe
dat ding er uitziet het is
afgeleefde levenloosheid
die je oog raakt het licht
doffer en minder blauw

ineens gaat het ding tikken
als een tijdbom wil geen
ding meer zijn wil met ons
in ons elke grote verandering
begint als monster begint nu
het tikkende ding blaast een
nieuwe tijd leven in en
een oude tijd op.

Duif

De tijd is een kat die
loert naar een duif is
een belofte maak één
klein foutje één misstap
dan eet ik je op de tijd
heeft alle geduld van de
wereld hij wacht op je
klaar om te springen maar
wanneer de sprong komt
weet geen levend wezen
de tijd is een kat die loert
naar een duif de belofte
van eten de één zijn dood
is weer andermans brood
natuurwetten weer eens
bewezen beween de misstap
van de duif niet er is geen
reden veroordeel de kat niet
om zijn hap en wees tevreden
het werkt eindeloze opvolging
van leven een kat loert naar een
duif een dichter is klaar om zijn
vleugels uit te slaan het past
bijna naadloos in elkaar stap
mis.



 
 
Barney Agerbeek       Anneke Wasscher      Martin Beversluis      Recensies      Colofon      
Recensies

Dagen van Van Putten. Deel 2 - Kees Engelhart
‘Je hebt iets verstopt dat heel waardevol is’
Meander
‘Dagen van Van Putten’ (deel 2) van Kees Engelhart is heel goed afzonderlijk te lezen. Hans Puper: “Ik associeer [het totale werk] natuurlijk in eerste instantie met 'Het Bureau' van Voskuil, niet alleen door de beoogde omvang, maar ook door de inhoud: hij raakt de kern van een leven. Toevallig herlas ik een brievenboek van Reve. Aan Josine Meyer schreef hij: ‘Wat men vaak mist ( … ), is het bizarre, het persoonlijke, het schijnbaar onbelangrijke maar in werkelijkheid wezenlijke’. Bij Engelhart zou hij op zijn wenken zijn bediend.”
lees alles

Mammie - Ronelda S. Kamfer
Er was altijd leven in mijn moeders huis
Meander
Herbert Mouwen over ‘Mammie’ van Ronelda S. Kamfer: ‘Er zijn dichters die gedichten schrijven vanuit hun herinneringen zonder dat ze die verzen verfraaien met metaforen, rijm- en metrumvormen en allerlei stijlfiguren. De werkelijkheid die zij in hun poëzie publiceren, is op zich al bijzonder of schokkend genoeg. Hun gedichten behoeven geen aankleding of decoratie, ze confronteren de lezer direct met hun eigen persoonlijke historische realiteit. ‘Mammie’ van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ronelda S. Kamfer is zo’n dichtbundel.’ Vertaald door Alfred Schaffer.
lees alles

Het regent in de trompetten - Pierre Kemp
Dagen en nachten plukken en bedachtzaam omkijken
Meander
Romain John van de Maele over ‘Het regent in de trompetten’: ‘Wiel Kusters en Ingrid Wijk hebben een aantrekkelijke bloemlezing samengesteld uit het werk van Pierre Kemp (1886-1967). ( … ) Kemp heeft met veel verve […] de kleuren van zijn wonderbaarlijke palet gebruikt. Niet met de zotskap van het Maaslandse carnaval, maar met de koksmuts van de leerjongen op het hoofd geef ik Kemp en zijn bloemlezers drie sterren in de gids voor poëzieproevers.
lees alles

 
Barney Agerbeek       Anneke Wasscher      Martin Beversluis      Recensies      Colofon      

Colofon

meandermagazine.net * ezine.meandermagazine.net
Abonneren, opzeggen of e-mailadres wijzigen?
Dat gaat het eenvoudigste op meandermagazine.net/service.
Schrijf je zelf gedichten en wil je een keer in Meander staan?  Bied ons dan je werk aan via meandermagazine.net/p.
Dan bekijkt de redactie of we je werk interessant genoeg vinden voor publicatie in Meander.
Ken je iemand anders die wel eens in Meander zou mogen staan? Een dichter die echt de moeite waard is en die we bij Meander tot nu toe over het hoofd hebben gezien?
Vertel het ons op contact.meandermagazine.net/tip.php.
In het colofon op de site staat, wie er meewerken aan Meander.
Wil je ook meewerken aan Meander? Bijvoorbeeld als schrijver van recensies, als interviewer of als ontdekker van nieuwe talenten?
Laat het ons weten via contact.meandermagazine.net/meewerken.php
Een vraag of opmerking over Meander? Gebruik het formulier op contact.meandermagazine.net.
Meander wordt uitgegeven door en financieel mogelijk gemaakt door de Stichting Literatuursite Meander.
Wil je Meander financieel steunen? Dat kunnen we goed gebruiken!
Maak een gift over of word voor twaalf euro per jaar Vriend van Meander.
steun.meanderstichting.info.
Adverteren in Meander? Niet duur en je bereikt aardig wat mensen die in poëzie geïnteresseerd zijn.
Vraag informatie via contact.meandermagazine.net.
ISSN 1871-1820 * Verdere verspreiding van de in deze uitgave opgenomen teksten is alleen toegestaan met voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de auteur(s) of rechthebbenden.