Wordt deze mail niet goed weergegeven? Klik dan hier!

Abonneren, opzeggen, wijzigen, schrijven, meewerken,
reageren, vragen, steunen of adverteren? Zie colofon.
Meander

Aflevering 552 * 3 december 2017
http://meandermagazine.net * http://ezine.meandermagazine.net Steun Meander
Nafiss Nia      Gedichten      Mariet Lems      Recensies      Colofon      
Nafiss Nia

Niemand lijkt vandaag jarig te zijn, het knopje
aan&uit van de wasmachine is stuk
en
de rode kaart met een witte paraplu erop die je
me vorig jaar stuurde is door de regen nat
en
ik zit aan de koffie en besef dat ik nog moet
wachten op de postbode met goed nieuws
en
al heb ik je spoor op de mooiste stoel in mijn
kamer niet afgestoft, kom je niet terug
en
wat is het eenzaam om alleen met
je herinneringen te moeten leven.
Je hoeft niet het verleden in te pakken en op de schoorsteen
te zetten. Je hoeft niet in kamers van zo-nu-en-dan-verliefd
wakker te worden. Je hoeft niet na iedere omhelzing om te kijken
de gordijnen gade te slaan of aan wrevel te zuigen.

Je mag wel je haar kammen, je mooiste pak uit de kast
halen en je veters strikken. Ongeacht het weer mag je
op een terrasje zitten, naar de zwevende voeten kijken
of alleen aan het water denken.

Je hoeft niet je portemonnee mee te nemen. Je hoeft
niet voor een bestelling over de schaduwen heen te
struikelen. Je hoeft niet uit beleefdheid om iedere grap
te lachen. Je hoeft niet naar mijn favoriete vogel te vragen.

Je mag wel naast me zitten, van mijn koffie drinken en
in mijn ogen kijken. Je mag mijn geboortedag weten, mij
naar Wind, Zee of Kiezel noemen en weer vergeten. Je
mag ook alleen een koekje met mij delen.

Je hoeft niet de kleur van mijn ogen te onthouden. Je hoeft
niet meer van mij te houden. Je mag wel later deze dag
herinneren. Je mag denken dat ik er was, dat ik er ben
en dat ik voorbij gisteren naar een fluwelen tijd ga.

Sprong

Blauw strekt zich tot het eind
Een val, de lucht vult mijn
longen, knijpt mijn gezicht,
neemt mijn haren mee

We staan in een rij en zijn nog
niet aan de beurt. Wie weet wordt
het wachten nog beloond.
Voelt de meeuw zich hetzelfde?
De zee is zeker een veren bed.

Hoog hoger nog hoger
Zelfs de bal verlangt naar zijn val
Hij springt van de ene hand naar
de andere, smeekt voor genade en
zucht. Zich tot een val dwingend,
laat hij het evenwicht varen. Hij
valt, wat een opluchting! Een paar
handen rapen hem weer op. Het
genot herhaalt zich.

Niet bij de eerste sprong, niet bij
de tweede, we behoren de laatste toe.
Hoog hoger nog hoger
De hond blaft kwispelend, zou hij
ook naar het vliegen verlangen?
Heeft hij een verlanglijst?

Hier mag iedereen de lucht in,
de jongste is vijf jaar geweest,
de oudste negentig, de Laatste
is optioneel. Je valt als een steen,
je zweeft als een veer en je
landt als een lindeblad.
Daarna rest mij een brede lach.

De eerste twee gedichten komen uit de nog te verschijnen bundel 26 woorden voor schoonheid. Het derde gedicht staat in De momenten wachten ons voorbij (2012).


 
Uit het interview van Alja Spaan met Nafiss Nia: Als kind was ik al zo, als ik ergens aan begin doe ik het met hart en ziel en ga ik door tot het af is.   *   Bewustzijn van je omgeving en daarop reageren als dichter, schrijver of filmmaker is mij met de paplepel ingegoten.   *   Voor ieder mens geldt dat het verleden altijd een onderdeel van je leven blijft, dus ook voor mij. Ik ontvlucht het niet, ik zet het liever om in creativiteit.   *   De combinatie van het lyrische en bloemrijke van het Perzisch en het nuchtere en praktische van het Nederlands is volgens mij de ideale combinatie voor het schrijven van poëzie en proza.   *   Ik hoop in ieder geval dat ik persoonlijk een bijdrage kan leveren aan het groeien van de liefde voor poëzie in Nederland.
lees het interview
 

Een selectie uit de gedichten die werden aangeboden via meandermagazine.net/p.

Meliza de Vries (1982)

Hoe we ons opladen

Tussen kwijtraken en blijven wachten
verlengen we kabels voor een beter bereik,
om je te laten struikelen als je binnenkomt.

We vormen een comité met plakkerige handen
van zuurstokken en limonade, te sterk gemengd:
er zitten gaten in onze harten

als de kleine wijzer op de tien staat, volgen we hem
tot we naar lege batterijen verlangen,
in plus- en mintekens zijn veranderd.

Marnix Speybroeck (1947)

PIÈCE ANNICK

Verhalen in het Noorden begonnen altijd al met kerven,
met runen uit het juiste hout gesneden, met geur van vers
gevelde bomen, met eeuwenoude bossen waarin wij allen
ooit verdwalen. Geboekstaafd krijgen wij de namen waarmee
we moeten leren leven: tijger, krijger, zwijger …

Voor je mij benoemt, moet je weten wie ik ben. Een boeienkoningin
de handen op de rug gebonden. Een slang die telkens weer vervelt.
Het jonger zusje van Peer Gynt met zeker duizend rokken, niemand
kleedt mij ooit volledig uit. Ik ben een artisjokkeneetster, blad na blad
heb ik gedegusteerd tot enkel nog het hartvlees bleef.

Dit zijn de dingen waar ik goed in ben: het enteren van ogen,
het boeten van gekwetste harten, het rijden zonder teugels
op paarden met een zwart gebit, het verloren lopen in ander-
mans verhalen, het vullen van putten met spijt, en ondanks
alles het vruchteloos opnieuw beginnen.

Aanbid me niet, bewonder het pigment dat mij verbeeldt, schrik niet
als je hand het canvas raakt, tast toe, geen bonzend hart dat wacht,
geen longen vullen zich met lucht, geen lippen tuiten zich tot kus.
Lees mij als een loos alarm want zwart was nooit een kleur.
Roder rood zal niemand ooit je schenken.

Geschreven bij het werk van beeldend kunstenaar Annick Van Deynze

Bert van den Helder (1960)

Puberpoëzie

Hij kucht en dan onthult hij het gedicht
Verheugd dat hij haar nu durft aan te spreken
Zijn stem is vast, er klinken geen gebreken
En hij ontwaart een lach op haar gezicht

Zij is zijn muze sinds een zestal weken
Toen heeft hij haar gezien bij lentelicht
Haar wilde krullen hebben hem ontwricht
Haar ogen hebben door zijn ziel gekeken

Hij wist zijn zinnen in een vers te vangen
En nu zij hem gewoon zijn gang laat gaan
Vertellen al die woorden zijn verlangen

Helaas heeft zij hem niet zo goed verstaan
Ze roept, wijst naar de draden langs haar wangen
"Ik heb mijn oortjes in en Techno aan"



 
Nafiss Nia      Gedichten      Mariet Lems      Recensies      Colofon      
Mariet Lems

Mariet Lems is specialist literatuureducatie, dichter en tekstschrijver. Auteur van Weten waar de woorden zijn, een methodiek creatief schrijven voor leerkrachten PO. De gedichtenbundels Zwervelingen (2011) en Zie mij (2017) zijn gebaseerd op schilderijen van Cora Vries. Onlangs verscheen Wat we achterlieten/What we left behind: 20 gedichten van dichtersgroep Divers bij twintig Ierse foto’s van Mariet. Onderstaande gedichten komen uit Zie mij.

 

Verboden terrein

Dit is het schuurtje van mijn man
ik sta er buiten, luister, hoor geschuifel,
doffe dreunen, een zacht tikken,
zwaar gebrom, gemompel of een vloek

soms fluit hij een liedje dat van vroeger is
maar vaker is het heel lang stil

dan roep ik bangig of hij koffie wil

laatst vroeg ik of er schuurtjes zijn
voor vrouwen
zwaaiend met de hamer zei hij:
alles daar
is al   
van jou

de schuurdeur dreunde
in het slot

ik dacht
mijn god
en schaafde
bloed
bloedrode bietjes

Zorgmantels

Mijn moeder reist
in al mijn jassen mee, soms
in mijn jaszak naast de sleutel
van haar huis, vaak schuilt ze
loodzwaar in de zomen
die er van rafelen gaan
- wanneer verlies ik haar

vandaag heeft ze doodleuk
mijn hele winterjas genomen
de kraag te strak voor lucht
haar benen botsen hol
tegen mijn knieën
als ik te hard voor haar
naar huis toe fiets
- waar laat ik haar

morgen vouw ik de vrouw
die mijn oneindige moeder was
in al mijn jassen
sluit knopen, ritsen
de capuchons strik ik
met felgekleurde
koordjes langzaam dicht

zodat ze voelt
dat ik
nog altijd bij haar ben
als ik met blote armen
rillend uit haar kamer vlieg



 
Nafiss Nia      Gedichten      Mariet Lems      Recensies      Colofon      
Recensies

Poëzie Kort 2017 / 9
Meander
In POËZIE KORT poëzie als antidepressivum (Frans Vogel), een bundel met een aantal ijzersterke gedichten van Gijs ter Haar en een boeiend onderzoek naar ‘poëzie buiten het boekje’ van Kila van der Starre. Met een gratis onderwijstip van Hans Puper.
lees alles

Dat het blijft duren - Jan Geerts
Een gedicht is een huis om in te wonen
Meander
Romain John van de Maele vindt ‘Dat het blijft duren’ van Jan Geerts een boeiende bundel. ‘Er worden veel vragen gesteld en opnieuw gesteld, en nooit is het antwoord meer dan een voorlopig inzicht. Nooit is 'dat' – het leven? – meer dan de nog onvoltooide afwezigheid. (…) Jan Geerts heeft een heel eigen woordenschat, legt verrassende verbanden en kent de canon van de Nederlandstalige poëzie.’
lees alles

Vogels, vlinders & andere vliegers - Hans van Pinxteren
Het uitzicht wordt inzicht
Meander
'Vogels, vlinders & andere vliegers' van Hans van Pinxteren is zijn 'opus tien', maar lijkt een afscheidsbundel, vindt Ernst Jan Peters. Het bevat de gedichten uit al zijn eerder werk waar de dichter zich nog in kon vinden. En zo vliegen we met hem de wereld over om met de mogelijkheden die de taal biedt geweldige beelden te schieten van de grens tussen droom en werkelijkheid.
lees alles

De aantrekking - Claude Van de Berge
De aantrekkingskracht van het onuitsprekelijke
Meander
Johan Reijmerink over ‘De aantrekking’ van Claude Van de Berge: ‘Het blijft een wonderlijke, en soms vermoeiende ervaring poëzie te lezen die op gespannen voet staat met het onuitsprekelijke. Voor mij blijft deze poëzie voor lezers die ingewijden willen zijn in dit kosmologische, mystieke labyrint waarin Van de Berge zich ver van de werkelijkheid van alledag heeft verwijderd.’
lees alles

Wassende stad - Lies Van Gasse
Een hogere staat van stedelijkheid
Meander
Eric van Loo over de nieuwe bundel van Lies Van Gasse: "Met ruim 100 pagina’s schotelt Lies Van Gasse ons een stevige bundel voor: ‘Wassende stad’. (…) Zo complex als de grotestadsproblematiek is, zo complex is ‘Wassende stad’ zelf ook geworden. (…) ‘Wassende stad’ is het verhaal van de moderne stad, die uit zijn voegen groeit, van de stad waarin we verdwalen, onszelf kwijtraken."
lees alles

De kaneelschiller - Michael Ondaatje
Het handschrift van een dichter en zijn vertaler
Meander
In deze recensie bespreekt Romain John van de Maele niet zozeer de bloemlezing uit de poëzie van Michael Ondaatje (‘De kaneelschiller’) als wel de vertaling van Joris Iven, die de bundel ook samenstelde en inleidde. ‘Mijn detailkritiek wekt misschien de indruk dat de bundel wrevel heeft opgewekt, maar dat is niet zo. Alles wel beschouwd, waardeer ik het vertaalwerk van Iven.’
lees alles

 
Nafiss Nia      Gedichten      Mariet Lems      Recensies      Colofon      

Colofon

meandermagazine.net * ezine.meandermagazine.net
Abonneren, opzeggen of e-mailadres wijzigen?
Dat gaat het eenvoudigste op meandermagazine.net/service.
Schrijf je zelf gedichten en wil je een keer in Meander staan?  Bied ons dan je werk aan via meandermagazine.net/p.
Dan bekijkt de redactie of we je werk interessant genoeg vinden voor publicatie in Meander.
Ken je iemand anders die wel eens in Meander zou mogen staan? Een dichter die echt de moeite waard is en die we bij Meander tot nu toe over het hoofd hebben gezien?
Vertel het ons op contact.meandermagazine.net/tip.php.
In het colofon op de site staat, wie er meewerken aan Meander.
Wil je ook meewerken aan Meander? Bijvoorbeeld als schrijver van recensies, als interviewer of als ontdekker van nieuwe talenten?
Laat het ons weten via contact.meandermagazine.net/meewerken.php
Een vraag of opmerking over Meander? Gebruik het formulier op contact.meandermagazine.net.
Meander wordt uitgegeven door en financieel mogelijk gemaakt door de Stichting Literatuursite Meander.
Wil je Meander financieel steunen? Dat kunnen we goed gebruiken!
Maak een gift over of word voor twaalf euro per jaar Vriend van Meander.
steun.meanderstichting.info.
Adverteren in Meander? Niet duur en je bereikt aardig wat mensen die in poëzie geïnteresseerd zijn.
Vraag informatie via contact.meandermagazine.net.
ISSN 1871-1820 * Verdere verspreiding van de in deze uitgave opgenomen teksten is alleen toegestaan met voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de auteur(s) of rechthebbenden.